Bli en mästare i att
designa tjänster & upplevelser
Hej! Jag heter Erik, och jag hjälper dig och din organisation att bli kundcentrerade – där ni går från åsikt, till insikt. Jag coachar och utbildar ledningsgrupp & team i att arbetat effektivt med UX utifrån er kundresa, med en datadriven designprocess som levererar optimala användarupplevelser i varje kanal och beröringspunkt.
Mer om hur jag jobbar
Hej! Jag heter Erik, och jag hjälper dig och din organisation att bli kundcentrerade – där ni går från åsikt, till insikt. Jag coachar och utbildar ledningsgrupp & team i att arbetat effektivt med UX utifrån er kundresa, med en datadriven designprocess som levererar optimala användarupplevelser i varje kanal och beröringspunkt.
Att gå från åsikter till insikter
När du baserar viktiga beslut på antaganden, blir risktagandet extremt högt. Research på verkliga kundupplevelser är grunden i att kunna fatta väl underbyggda beslut. Jag hjälper er att samla in affärskritiska och verkliga insikter genom:
- Kundresor & effektkartläggning
- Intervjuer med kunder (användare) och stakeholders
- Tvärfunktionella workshops inom er verksamhet
- Analys av befintliga insikter & benchmarking mot övriga branschen
”Erik har bidragit enormt till Lavendla … han låter sig inte bli påverkad av externa åsikter och intryck som inte är bekräftade hos användarna. För mig är det kärnan i vad UX handlar om.”
Att bygga rätt sak, och att bygga det rätt
Bra UX kommer av att arbeta effektivt i tvärdisciplinära team, med ett delat samförstånd och riktade insatser mot prioriterade ”pain points” för kunderna. Jag ger er en komplett verktygslåda för varje steg i designprocessen:
- Sitemaps, användarflöden och innehållsstrategi
- Prototyper, wireframes och UX/UI-design
- Användningstester och kartläggning av målgrupper
- Idégenerering och brainstormingtekniker
- Kombinera kundnytta med affärsnytta och teknik
”Erik såg till att förstå plattformen och våra mål på djupet, och levererade något som överträffade våra högsta förväntningar.”
Kundcentrerad designmetodik
”Bra UX” kan inte byggas som ett lager ovanpå er produkt. För att ge maximal effekt måste det i stället integreras sömlöst i alla kanaler och beröringspunkter, och som ett fokus i det dagliga arbetet för era team. Jag hjälper er att etablera:
- En kundcentrerad designprocess
- Samförstånd och delade insikter mellan produktteam, försäljning, kundtjänst etc
- Tillgängliga och lättbegripliga KPI:er och mål
- En delad vision och value proposition
”…Erik besitter oerhört mycket kunskap inom UX-design och har en fantastisk pedagogisk förmåga … han lärde oss vikten av att skapa och sprida en ’delad förståelse’ för användaren bland kollegorna…”
ROI från kundcentrerat arbete
Åsiktscentrerade organisationer lider ofta av:
- Splittring och osynk mellan team
- Långa och bortkastade möten
- Gissningar och högt risktagande
- Rädsla för misstag och förändring
- Minskad kundnöjdhet och lojalitet
- Komplicerade & resurskrävande produkter
= Lär sig ingenting nytt
Kundcentrerade organisationer kan uppnå:
- Samsyn och väl underbyggt beslutsfattande
- Motiverade medarbetare med tydlig ansvarsfördelning
- Kritiska insikter kring kundernas drivkrafter & behov
- Vågar förändras och utmana status quo
- Ökad kundnöjdhet och hållbar tillväxt
- Eftertraktade & användarvänliga produkter
= Innovation & ökad vinst
Ta nästa steg mot bättre kundupplevelser:
Workshops & kurser
Behöver du utveckla dina kunskaper och bli bättre på UX? Eller behöver du hjälp i att förvandla hela organisationen, steg för steg, till en kundcentrerad verksamhet? Jag anpassar upplägget utifrån din situation.
Artiklar & tips inom UX
På min blogg delar jag med mig av nyheter, funderingar och praktiska tips. Allt ifrån användarcentrerade designmetoder, till hur du kan tackla utmaningarna av att föra in UX-tänket i din organisation.
Case
Jag hjälper allt ifrån små startups, till internationella organisationer, i att arbeta effektivt med UX, användbarhet och ett kundcentrerat fokus. Om du vill se exempel på tidigare projekt, kontakta mig.