En användarcentrerad
UX-specialist
Hej! Jag heter Erik Lindahl, och jag jobbar med UX, CX och tjänstedesign. Genom noggrann research och analys, hjälper jag er verksamhet att designa för eftertraktade och användbara upplevelser för era kunder. Jag ser till att era affärsmål och befintliga resurser, kombineras med rätt insatser och väl avvägd teknik.
Det här arbetssättet refereras till som kundcentrerat, Design Thinking eller användarcentrerad design (du kanske även är bekant med termer som UX-design, CX, tjäntedesign, Lean och Googles Design Sprints). I praktiken är de här begreppen bara olika varianter på hur man som organisation kan arbeta effektivt med design och innovation. Jag hjälper er att sätta upp en sådan beprövad och effektiv process, som kan ge största möjliga värde och affärsnytta för er verksamhet.
Säg hej då till långa bortkastade möten, rädslan inför misstag eller förändringar, och alla andra problem som oftast kommer ur ett åsiktscentrerat arbetssätt. Låt oss i stället – med hjälp av ett kundcentrerat arbetssätt – göra er tjänst eller produkt mer eftertraktad och uppskattad hos kunderna. På så sätt blir även det dagliga arbetet mycket roligare och mer givande!
Jag hjälper er med:
- Kundresor och effektkartläggning
- Research, målgrupper och användningstester
- UX- och UI-design, prototyping och wireframes
- Att etablera en kundcentrerad arbetsprocess i er verksamhet
- Coachning & workshops inom UX och effektiv metodik
- Samordning mellan team såsom produkt, kundtjänst, försäljning
Mer arbetshistorik och rekommendationer på LinkedIn.
UX-designer, AD, tjänste-designer, VD, coach, jada jada…
Titlar. Jag har egentligen aldrig gillat dem. De är föränderliga, tvetydiga, och ofta tenderar de att inte uppfylla vad de utlovar. Vad som består är – lyckligtvis – erfarenhet.
Under mina 13 år av erfarenhet som designstudent, praktikant, art director, interaktionsdesigner, VD och medgrundare av en designbyrå, tjänstedesigner, UX lead, utbildare och coach – så har mitt fokus alltid varit att konstant lära mig nya saker.
Jag har tillåtit mig själv att utforska, experimentera och misslyckas – och gick vidare från att enbart designa digitala gränssnitt, till att designa team och organisationer.
Idag jobbar jag som konsult & coach, där jag utbildar UX-studenter, föreläser, coachar och utvecklar team inom större och mindre organisationer i att jobba kundcentrerat, samt ger råd till och stöttar bolagsstyrelser och ledning. Ständigt designande för nya upplevelser.
Foto: Gabriella Gonzalez Carvajal
Workshops och coachning i UX & Design Thinking
UX handlar såklart om att designa för en bra användarupplevelse hos era kunder. Men det handlar också om alla de ”osynliga” saker som sker i bakgrunden; hur ert affärssystem fungerar, hur kundtjänst hanterar feedback och klagomål, och samarbetar kring detta med försäljning och produktutveckling. Helt enkelt hur alla medarbetare kan leverera maximalt värde till verksamheten – genom att fokusera på vad som är viktigast för kunderna.
Jag anordnar workshops och utbildningar i bland annat:
- UX-design, Design Thinking och ett kundcentrerat arbetssätt
- Kundresor och effektkartläggning
- Research, målgrupper och användningstester